torsdag 29 januari 2009

Hahaha

Jenny!
Nina berättade för mig att Sofie alltid gick runt i en ballerinakjol på dagis som hon själv tar på sig, så jag tänkte att hon kunde få en egen. Lycka till att hitta en sådan i, låt oss säga grön. (Detta gäller även väskan). Sen tycker jag att det är självklart att alla ska få välja sina egna vägar i livet. Religion, sexuell läggning, intressen...etc. Om jag ser till hur det var när jag själv var liten (visst, det var mycket rosa) så fick jag väl leka med vad jag ville. Det fanns bilar och allt möjligt. Men jag har aldrig någonsin varit intresserad av bilar.... jag valde dockor. Inte tycker jag att jag blev påtvingad det! Om man drar detta vidare då? Hur ska man namnge barnet? Ska pojken få heta Lina och flickan Peter? Kan man verkligen sätta en könsstämpel med namn? Är det rätt?Ska man bara använda könsneutrala namn kommer ju alla att heta Kim. Förlåt Jenny... men jag tycker att det här är en jätte fånig diskussion. Haha. Det är ungefär lika dumt som att säga att bara för att man är feminist får man inte raka benen. Det är väl upp till var och en? Och om jag får dra DET vidare... Varför ska alla "feminister" hata män? Jag är för jämlikhet, självklart! Men jag älskar karlar och jag har preciiis insett att jag tycker att rosa är väldigt fint... är det fel? Jag lovar... om du får en pojke ska han få en lika fin kjol som Sofie fick. :)
Är det inte tur att alla får ha olika åsikter! Det blir ju bara mycket roligare så! Puss stumpan

2 kommentarer:

  1. Absolut, jag håller med om att det kan gå en hel del överstyr. Men jag har insett att det ändå finns en hel del inpräntade mönster i vårt samhälle som jag tidigare inte sett och det är därför jag reagerar. Det jag tänker på handlar mer om hur män och kvinnor (detta är generellt sett) tar olika mycket plats (t.ex. så upplever killarna, tjejerna och läraren i en klass, enligt undersökningar, att tjejerna har tagit över ifall tjejer och killar haft exakt 50-50 av talutrymmet under lektionen, är inte det lite konstigt? men vi skulle säkert uppleva samma sak själva) och tilldelas olika roller, olika auktoritet bara p.g.a. kön. Det gör mig så irriterad och litegrann undrar jag hur pass vi stora redan från att barnen är små leder in dem i dessa mönster utan att själva se det. Men självklart kan en tjej ändå få ha en rosa ballerinakjol, men samtidigt som hon kan leka med bilar så kan väl killen faktiskt prova kjolen och göra lite piruetter? Puss o kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller absolut med Jenny. Charlie lekte lite med väskan när Sofie gjorde nåt annat. Inget konstigt med det ju. Dom delar ju med sig.

    SvaraRadera